Sebelum merasai manisnya sebuah kehidupan, rasailah dahulu keperitannya.

Syukur kepada Allah S.W.T kerana telah mempertemukan dengan insan-insan ‘istimewa’ di bumi asing ini. Ternyata satu bulan 20 hari yang dilalui selama berada di bumi Indonesia ini memberi kesan yang terpadu di dalam memori. Kenangan demi kenangan yang tercipta di sini sukar untuk dilupakan, bahkan dipadam dalam jangka waktu yang singkat. 20 Februari 2016, hari pertama menjejakkan kaki ke bumi Jogjakarta disulami dengan pelbagai tafsiran yang pelbagai. Perasaan bercampur baur antara suka, duka, gembira dan teruja. Perasaan bercampur baur disebabkan ini kali pertama merantau ke bumi asing, jika sebelum ini merantau ke negeri Kedah yang jaraknya sekitar 8-10 jam perjalanan dari Muar ke Changlun, namun kali ini perjalanannya jauh berbeza. Mendapat tawaran program pertukaran pelajar ke Daerah Istimewa Jogjakarta yang jaraknya beratus kilometer dari Malaysia dengan tempoh perjalanan menggunakan pesawat sekitar 2 jam 30 minit, nyata menjanjikan kelainan yang tersendiri.

Benar kata orang, “jika hendak merasa manisnya sebuah kejayaan, telanlah dahulu kepahitannya”. Peritnya hanya Allah saja yang tahu. Masih ingat lagi, ketika baru saja mendapat keputusan tawaran kemasukan ke universiti, seorang cikgu dengan sinis berkata “dapat kos apa? Teknologi Media? Kos apa tu? Balajar kos tu, entah-entah nanti dah habis belajar, tak dapat kerja”. Kata-kata daripada cikgu tersebut seperti halilintar yang singgah ke telinga. ‘PANGGGGGGGGGGG’. Sesungguhnya, perjalanan yang ditempuh penuh berliku. Dengan duit untuk pergi sambung ijazah tak cukup, menumpang rumah saudara mara sebelum pergi mendaftar ke universiti, buat muka tebal (buat muka seposen) sebab terima belas kasihan orang, bahkan kena fitnah yang macam-macam (daripada saudara mara sendiri). Semua itu dirasakan baru semalam saja berlaku.
Cabaran nak pergi Jogajakarta pun tidak kurang hebatnya. Dengan tempoh membuat persiapan yang terlalu singkat, bahkan terpaksa berulang alik dari Muar-Changlun-Muar dan kemudian Muar-Klang. Duit dalam poket pun ada berapa saja. Namun, Alhamdulillah, dengan sedikit bantuan daripada saudara mara termasuk tolong hantarkan ke Kuala Lumpur International Airport 2 (KLIA 2) pun dah cukup memadai. Dengan duit yang dikumpul daripada pelbagai sumber (daripada emak, pak cik dan duit simpanan arwah ayah), akhirnya sampai juga ke Jogjakarta.

Sebelum dan selepas menjejakkan kaki ke Indonesia nyata berbeza. Tanggapan pertama aku ketika sampai di sini ialah bagaimana penerimaan masyarakat  Indonesia terhadap rakyat Malaysia. Umum mengetahui bahawa beberapa tahun yang lalu, hubungan antara kedua-dua negara ini berada dalam keadaan yang tidak stabil. Ditakuti sentimen anti Malaysia itu masih menular lagi dalam kalangan masyarakat di sini. Namun, semua tanggapan itu nyata meleset. Keramahan dan kebaikan yang ditonjolkan oleh masyarakat di sini nyata menggamit suatu memori yang sukar dilupakan. Melancong dan belajar di negara orang tidak sama. Jika melancong, seseorang itu akan menetap dalam suatu tempoh yang sekejap saja (sekitar 7-15 hari saja). Namun, situasi berbeza bagi mereka yang melanjutkan pelajaran atau mengikuti program pertukaran pelajar ke luar negara. Banyak juga cabaran yang terpaksa aku tempuhi sepanjang berada di Jogjakarta ni. Antaranya ialah cabaran ketika berkomunikasi, cabaran untuk mendapatkan makanan yang bersih dan halal, cabaran budaya dan yang paling getir ialah cabaran pengurusan kewangan. Minggu pertama berada di sini sedikit kekok dan rasa macam nak balik je. Namun, seminggu selepas tu, dah mula rasa selesa.

Susah untuk berkomunikasi kerana kebanyakan masyarakat di sini merupakan orang Jawa dan bahasanya sudah tentu berbeza dengan bahasa Melayu. Pensyarah di sini pun menggunakan bahasa Indonesia sebagai bahasa pengantar. Awal-awal tu memang terbelit jugak la masa dalam bilik kuliah. Makanan di sini juga banyak yang berbeza. Makanannya seperti oseng ayam, nasi uduk, nasi kuning, nasi ayam geprek, sambal terasi mateng, bakso, roti bakar dan tempe. Makanan ni semua merupakan makanan kegemaran aku sepanjang berada kat sini. Budaya orang sini pun ada sedikit berbeza. Mereka lebih ramah ketika berbicara dan akan bersalaman antara satu sama lain (walaupun berbeza jantina). Tarian, pakaian dan kehidupan sosial mereka pun berbeza. Kalau di UMY, setiap hari isnin merupakan hari batik. Mahasiswa, pensyarah dan staf universiti digalakkan memakai pakaian berkonsepkan batik. Kalau di Malaysia, kakitangan awam digalakkan memakain pakaian berkonsepkan batik pada setiap hari khamis. Isu batik ni pening jugak la kalau nak bahaskan. Kedua-dua negara pernah bertelagah disebabkan isu ni. Tetapi, malas aku nak cerita sebab kedua-dua negara ni banyak berkongsi budaya yang sama. Masalah kewangan adalah cabaran yang paling getir bila dah sampai sini. Kena mengamalkan sikap berjimat-cermat sebab duit tu mengalir macam air kalau tak kawal.

Sepanjang berada di Jogja ni, ada 3 orang individu yang sukar dicari ganti, bahkan susah nak jumpa orang macam ni lagi-lagi ketika berada di bumi asing. Sepanjang hayat aku, in sha Allah jasa baik dan bakti mereka tidak akan pernah terpadam. Aku berbangga berkenalan dengan Mas Reza Rezeki, orang pertama yang menyambut ketibaan kami di Bandar Udara Adi Sucipto. Mas Reza jugaklah orang yang banyak memperkenalkan aku dengan sejarah negara merah putih ni. Boleh dikatakan semua tempat sejarah yang ada di Jogja telah aku terokai bersama beliau. Antaranya ialah Kraton, Masjid Gedhe, Monumen Jogja Kembali (Monjali) dan Museum Benteng Vredeburg. Penerokaan ke tempat-tempat sejarah bersama Mas Reza telah mula menerbitkan kembali minat aku terhadap pembacaan dan pengkajian sejarah. Ketika di sekolah menengah dulu, aku memang minat dengan pembacaan sejarah dan keputusan peperiksaan bagi subjek sejarah tidak pernah mengecewakan (PMR A dan SPM dapat A+). Tetapi, minat tu ‘terpaksa’ aku leburkan semasa di tingkatan 6 kerana subjek yang aku ambil tak ada kena mengena dengan sejarah. Situasi tersebut berterusan sehingga aku tamat tingkatan 6. Selepas habis tingkatan 6, aku tak bercadang nak meneruskan minat tersebut kerana aku tak yakin dapat masuk universiti. Namun, rezeki Allah S.W.T, aku dapat tawaran juga menyambung pengajian ke universiti berbekalkan keputusan peperiksaan yang tak seberapa. Sepanjang berada di universiti, beberapa kisah sejarah telah aku baca. Antaranya ialah Syria, Maharaja Napoleon Bonaparte, Isabella dan beberapa buku lagi yang aku tak ingat. Sepanjang di Jogja pula, aku berkesempatan membaca sejarah mengenai negara Afrika, Iran, Turki, Mesir dan Indonesia. Mas Reza juga merupakan insan yang banyak mengajar aku selok-belok kehidupan di Jogja ni. Kadang-kadang bergaduh dengan dia, terutamanya pasal makanan. Tapi, beliau ni aku bagi gred A+ sebab kebaikan, keramahan dan keperibadian yang ada pada dia susah aku nak jumpa kat orang lain. Lagipun, dia ni jenis yang tidak suka cakap-cakap belakang atau cerita yang bukan-bukan mengenai orang lain. Sebab tulah aku selesa apabila berkawan dengan beliau. In Sha Allah, bulan September ini mas Reza akan melanjutkan pelajaran ke peringkat sarjana dalam jurusan pengkajian konflik dan perhubungan antarabangsa (kalau tak silap aku) di negara Turki. Saya sentiasa mendoakan agar mas terus sukses dalam kehidupan dan dapat menyelesaikan pengajian dalam peringkat sarjana dengan jayanya. Aminnn…..




Seterusnya, Zaki Arianto. Dia ni orang kepulauan Riau. Kepulauan Riau ni majoriti penduduknya adalah orang melayu (sekitar 85%). Zaki ni duduk di Bintan, salah satu daerah yang ada di kepulauan Riau. Selain Bintan, terdapat juga daerah-daerah lain seperti Batam, Tanjung Pinang, Natuna, Kepulauan Anambas, Lingga dan Karimun. Penduduk di kawasan kepulauan ni mengamalkan adat istiadat melayu dan juga bertutur dalam bahasa melayu. Selain itu, terdapat juga Gunung Daik Cabang Tiga yang selalu disebut-sebut dalam pantun melayu. Selain gunung, kepulauan ini masih menyimpan adat-adat melayu seperti zapin dan Gurindam 12. Budaya masyarakat di kawasan tersebut juga hampir sama dengan melayu Johor ( memakai baju melayu teluk belanga, baju kurung, songkok hitam, memakan makanan-makanan tradisi melayu ketika hari raya Aidilfitri). Persamaan budaya dan bahasa memudahkan kami untuk beriteraksi antara satu sama lain. Aku dengan Zaki ni bukannya sama kuliah bahkan kami berbeza kos pengajian. Zaki adalah mahasiswa jurusan Hubungan Internasional dan apa yang aku bangga dengan peribadi dia adalah kerana dia ni seorang yang suka membaca. Penuh satu bilik dia dengan buku je. Suatu ketika dahulu, aku minat dengan pengkajian sejarah, lepas tu minat dengan kaunseling tetapi bila masuk alam universiti, aku kena belajar pasal Teknologi Media pulak. Pejam mata, tutup telinga dan tawakkal, aku teruskan dengan bidang Teknologi Media dan sekarang ni berjinak-jinak sikit untuk belajar mengenai hubungan antarabangsa (terinspirasi daripada si Mas Reza dengan Zaki) hahaha. Aku tak suka membandingkan kebaikan seseorang dengan seseorang yang lain. Kalau nak kawan yang betul-betul sempurna, sampai kiamat pun tak akan jumpa. Kalau ada kelapangan, aku menyelit kat orang tu. Kalau yang sorang tu sibuk, aku menyelit kat orang lain pulak. Aku tak suka berbaik dengan seorang saja sebab pengalaman-pengalaman lalu sudah cukup mengajar erti sebuah keperitan.



Orang ketiga dan yang terakhir aku nak cerita ialah Dany Shahputra. Dany ni pun merupakan salah seorang daripada penduduk Riau dan menetap di Natuna. Dialah orang yang memperkenalkan aku dengan si Zaki. Selain Zaki, kami (pelajar-pelajar komunikasi dari Malaysia) sempat juga berkenalan dengan kak Raja Aisyah Mutiah dan Iqbal. Dany ni pada mulanya pemalu. Masa dia sambut kami di lapangan terbang, dia tak banyak cakap. Sepatah dua perkataan saja yang keluar dari mulut dia. Tapi, sekarang ni berbeza. Dia yang lebih banyak cakap daripada kami. Bukan saja banyak cakap, bahkan kuat menyakat. Dany ni pun banyak tolong kami bila susah. Kalau budak-budak perempuan nak merayap pergi pasar ke, pergi kedai ke, mintak tolong ‘topup’ ke, mintak tolong belikan barang ke, si Dany la yang jadi mangsa. Haha. Tapi, kalau tak ada si Dany ni pun tak lengkaplah ‘keluarga’ kami kat sini. Bukan saja waktu susah, waktu senang pun si Dany ni ada bersama kami. Pergi makan, pergi menghias ‘booth’ untuk program ICF, program bersama Tun Mahathir dan macam-macam lagi, si Dany pasti ada menyelit. Kami berenam ni semuanya gila-gila, dan pada mulanya dia baik saja, lama-kelamaan, si Dany ni pun turut terjebak menjadi ‘gila-gila’. Hahaha.  



Itulah cerita serba ringkas mengenai insan-insan hebat yang telah memberi satu fenomena yang sungguh berharga dalam hidup ni. Mereka bertiga secara tidak langsung memberi gambaran secara keseluruhan mengenai sikap dan keperibadian rakyat Indonesia yang cintakan keamanan dan saling menghormati antara satu sama lain. Sekian saja untuk kali ini, terima kasih kerana membaca coretan yang tidak seberapa ini. Terima kasih.
2 April 2016

Comments