‘Dan apabila matamu telah tertutup, maka perbuatanmu akan menjadi perhitungan’

Bismillahirrahmanirrahim.

Saya suka memulakan penulisan dengan bismillah sebagai tanda mengingat Allah S.W.T kerana jika bukan kerana-Nya, saya tidak mampu menulis.

Alhamdulillah, jika penulisan ini diterbitkan, ini menjadi karya saya yang ke-50 sepanjang menceburkan diri dengan penulisan di blog semenjak 2014. Menulis bukanlah bidang utama saya tetapi saya cuba untuk menulis denga isi-isi yang terbaik supaya orang yang membaca blog saya ini mendapat manfaat yang sewajarnya. Sekurang-kurangnya, apabila tangan saya tidak lagi mampu untuk menaip, otak saya tidak lagi mampu berfikir dan mata saya tidak lagi terbuka, ada ‘sesuatu’ yang dapat saya sumbangkan kepada orang sekeliling.

Saya akui, saya bukanlah manusia terbaik yang lahir di atas muka bumi ini. Saya bukanlah seorang yang pakar dalam bidang agama dan ilmu saya masih lagi cetek berbanding orang lain. Namun, apa yang ingin diberi perhatian pada kali ini ialah sikap segelintir manusia pada hari ini yang dilihat seolah-olah telah mengalami ketirisan iman yang sangat dahsyat. Dengan munculnya teknologi terkini ditambah pula kewujudan pelbagai jensi media sosial seperti Facebook dan Instagram, maki hamun dan fitnah seolah-olah telah menjadi tradisi dalam kehidupan seharian. Jika dibandingkan pada 10 tahun dahulu iaitu ketika internet masih lagi samar-samar dalam kehidupan rakyat Malaysia, manusia dilihat masih lagi mempunyai kewarasan akal fikiran dan keutuhan iman yang tinggi. Caci-mencaci dan kutuk-mengutuk tidak terlalu diperdebatkan dalam kehidupan masyarakat.

Apa yang dapat saya simpulkan, jagalah adab dan tingkah laku kita kerana setiap perbuatan yang dilakukan di atas muka bumi ini akan ada balasannya. Jika tidak kena pada hari ini, akan dapat balasannya pada hari esok. Jika tidak hari esok, mungkin akan kena pada anak cicit kita. Saya suka dengan satu kata-kata, ‘bekerjalah seperti kamu hidup seribu tahun lagi, beribadahlah seperti kamu mati pada hari esok’. Tiada siapa antara kita yang tahu bilakah waktu kematian kita. Pernahkah kita terfikir, apakah kita sempat memadam apa yang ditulis di media sosial? Apakah selepas memuat naik kata-kata fitnah di media sosial, ajal pula yang datang kepada kita?

Ma sha Allah. Fikir-fikirkanlah dan selamat beramal.


Yang benar-Hamba Allah yang hina

Comments